fbpx
Grafisk profil2022-08-17T16:05:16+02:00

/ grafisk profil /

Grafisk design ger vassa företag skarpa konturer

Om din grafiska profil är vag blir det svårt att övertyga någon om varför de ska välja just dina produkter eller tjänster. Därför måste allt varumärkesbyggande och marknadsföringsarbete börja med att hitta företagets själ, dess identitet. Kanske finns den redan där, fast lite dold – eller så behöver den lockas fram med en gedigen värdegrundsanalys, med alla företagets anställda som deltagare. När vi vet vad ni vill stå för kan vi gå vidare mot en tydlig profil.

Ett namn som fastnar

Ofta uppstår frågan: vad ska vi heta? Det gäller nystartade likaväl som sammanslagna företag, där en nystart kan behövas för att markera en ny inriktning. Att hitta ett fungerande företagsnamn blir svårare för varje nytt företag som grundas, så här krävs både kreativitet och eftertanke. Behöver namnet betyda något? Går det att uttala utan förklaringar? Finns det en ledig internetdomän? Krockar det med svenska eller utländska varumärken? Går det att förväxla med företag som redan finns, eller kan vi våga anta att Bolagsverket accepterar namnet? Allt det här kan vi på Morot Kommunikation & Design i Skövde hjälpa dig med.

Det avgörande utseendet

Med namnet spikat blir det dags att genom vass grafisk design skapa en logotyp och en grafisk profil, som speglar det uttryck vi vill skapa. Utseendet spelar nämligen en oerhört viktig roll för hur ett företag uppfattas. Som i namnfrågan gäller det att sticka ut från mängden – men inte så mycket att du skrämmer bort möjliga kunder.

Förutom en riktigt skarp logga måste profilen även innehålla ett genomtänkt program av färger, mönster och teckensnitt, som alla bidrar till en omedelbar igenkänning. För den som lyckas genomföra profilarbetet med sådan framgång är halva marknadsföringsjobbet gjort.

En stabil plattform att stå på

Den grafiska profilen bör förstås helst integreras med en kommunikationsplattform, som drar upp riktlinjer även för vad som ska berättas, hur och för vem. Ju mer vi förutser, desto lättare kan vi hantera det oförutsedda som inträffar längs vägen.

Kort sagt, det är en hel del att tänka på när det kommer till varumärket och hur det kommuniceras. Då kan det vara skönt att jobba med någon som vet hur det funkar – tveka inte att höra av dig till oss så kan vi boka in ett samtal eller ett möte på vårt kontor i Skövde.

Några av våra identitetsprojekt

Till toppen